Voeding is gezondheid.nl

 

Hormonen

SCHILDKLIER EN VETTEN:


Kokosolie stimuleert de schildklier. Hoe dit precies biochemisch in z'n werk gaat weet ik niet, maar het stimuleert de schildklier. De schildklier gaat zich hierdoor ontgiften en schopt foute halogeenelementen eruit als chloor, bromide en fluoride. Deze komen tijdelijk in het bloed terecht om ontgift te worden door de lever en de nieren, je centrale ontgiftingsorganen. Deze tijdelijke bloedvergiftiging met zware metalen is een enorme belasting (stress!) voor je bijnieren, waardoor deze alarm slaan en je hartkloppingen krijgt.


Het is exact dezelfde reactie als die sommige mensen vertonen op suppletie met jodium! Vervolgens krijgt de jodium de schuld en heb je een 'jodiumallergie'. Binnenkort zullen er alternatieve therapeuten je wijsmaken dat je een 'kokosallergie' hebt. In werkelijkheid zijn het extreem helende voedingsstoffen die een heftige ontgifting van foute halogeenelementen teweegbrengen. De truc is niet om kokosolie en/of jodium te vermijden, maar de dosering binnen de perken te houden, zodat de ontgifting minder heftig verloopt.


Mike

--------

BIJNIEREN EN VERZADIGD VET:

Het is van belang om je bijnieren te voeden met de juiste voeding. Alle hormoonklieren draaien op verzadigd vet, cholesterol, eiwitten en mineralen. Vette, dierlijke producten van de juiste kwaliteit (geen bio-industrie!) en Keltisch zeezout (www.keltischzeezout.com) dus. Pinklady waarschuwt terecht voor het feit dat je dergelijke zware voeding wel eens niet goed zou kunnen verteren en spreekt over 'GAPS-plus'. Dit is niets meer dan zo veel mogelijk vloeibare voeding in de vorm van beestenbottenbouillons (met gepureerd of flink mals gekookt vlees), yoghurtsmoothies, melk- of waterkefir, rauwe melk, etc. Spijsvertering is niets anders dan vast voedsel vloeibaar maken, dus als je je voedsel al vloeibaar tot je neemt sla je de spijsvertering zo goed als over, waardoor deze rust krijgt en op basis van de geconcentreerde, vloeibare voedingsstoffen kan helen. De 'plus'-factor' zit hem in de toevoeging van glutenvrije granen (witte rijst, quinoa, gierst, boekweit, amarant) om te voorkomen dat je te weinig koolhydraten binnen krijgt.


Mike


--------

EEN STABIELE BLOEDSUIKERSPIEGEL IS EEN STABIELE HORMOONSPIEGEL:


Eet VOLLEDIG en VOLWAARDIG voedsel, heel je spijsvertering en pak je stress aan en dan weet je lichaam vanzelf perfect hoe het het juiste zuur-base-evenwicht kan bepalen. Daar hoef je helemaal niets speciaals voor te doen, alleen maar goed voor jezelf zorgen! Ik herhaal het nog maar 1 keer ten overvloede: een stabiele bloedsuikerspiegel is een stabiele hormoonspiegel. En er zijn aminozuren en vetzuren voor nodig om dit mogelijk te maken! Er bestaan geen essentiële koolhydraten, dus ze vormen geen essentiële brandstof en hebben dit ook nooit gedaan!

Mike

--------

Een goed stuk van Mike over het hormoon LEPTINE

--------
SOJA: SCHILDKLIERSLOPER:

Soja verhoogt de kans op borstkanker, sloopt de schildklier, meisjes komen te vroeg in de puberteit, bij jongetjes gaat het te koste van de vruchtbaarheid, bevat kankerverwekkende nitrosamines, goitrogenen, bevorderen klontering van bloedcellen, enz enz.

Soja pagina


-----------
Wat kan voeding betekenen bij een hormonale disbalans.
Veel klachten komen voort uit een hormonale disbalans en dat is een complex gebeuren in je lichaam.

Koolhydraten
In ieder geval is mijn advies om zo min mogelijk koolhydraten tot je te nemen, koolhydraten in de vorm van: granen (brood, koekjes, ontbijtkoek etc...), suiker, zoet fruit, gedroogd fruit, zetmeelrijke groente, aardappelen, pasta’s, macaroni, spaghetti, snoep, frisdrank.

Vetten
Eet je vetten, oftewel zorg ervoor dat je cellen niet dichtslibben door verkeerde vetten, lees transvetten.
Gooi je margarines, bakboters, zonnebloemolie, maïsolie de deur uit en koop echte (grasgevoerde) biologische roomboter, ghee, ganzenvet, reuzel, en plantaardig: kokosolie, olijfolie. Lees hier meer over goede vetten.
Verzadigde vetten en cholesterol zijn de juiste voeding voor de hormonen.

Ongeraffineerd Keltisch zeezout
In dit zout zijn 84 mineralen en spoorelementen aanwezig, de mineralen en spoorelementen die op dit moment behoorlijk minder in voeding aanwezig zijn dan vroeger. Door dit zout te eten en te drinken (als sole) zorgt voor meer mineralen in je lichaam. Lees hier meer over dit zout.


-------

Een goed stuk van Mike over de hormonale hiërarchie.


-------

Er is ook een aparte pagina over de ‘overgang’.


-------

Een goed boek over de hormoonbalans:


‘Hormoonbalans voor vrouwen’ van Ralph Moorman en Barbara Havenith
Elke vrouw kent de soms genadeloze invloed van weerspannige hormonen. Een niet goed functionerende hormoonhuishouding kan klachten en ziekten op allerlei vlakken veroorzaken. Zowel fysiek als mentaal. In Hormoonbalans voor vrouwen nemen we 38 veel voorkomende klachten en ziekten bij vrouwen onder de loep; van acne tot overgangsklachten of moeilijk zwanger kunnen worden, van pijn bij het vrijen tot PMS of depressie en van vaginale schimmelinfecties tot cellulite of afwijkende uitstrijkjes. We zoeken de diepere oorzaak, en leggen uit hoe je deze klachten zelf aan kunt pakken. Zo kom je er écht van af
.


Een goed boek over bijnieruitputting:



Bijnieruitputting van James L. Wilson

Het stresssyndroom van de 21e eeuw.

Ben je moe, uitgeput en altijd onderweg qua gezondheid en kun je je energie en gezondheid

maar niet terugkrijgen, ongeacht wat je doet en hoeveel artsen je ook bezoekt? Krijg je het

advies om naar een psychiater te gaan of krijg je te horen er is niets aan de hand maar je

lichaam zegt iets anders? De kans is zeer groot dat je bijnieruitputting hebt. Dit boekt helpt

om dit probleem aan te pakken op weg naar genezing.





Een goed boek over de schildklier:



‘De Trage schildklierwerking’ van Broda O. Barnes

Hypothyreoïdie ­ trage schildklierwerking ­ is een van de verstoringen van de schildklier

waar veel mensen aan lijden zonder dat ze dat zelfs beseffen. Het kan de oorzaak zijn van

verminderde energie of continue vermoeidheid. Het kan verantwoordelijk zijn voor chronische

hoofdpijn, herhaaldelijk optredende infecties, weerbarstige huidaandoeningen of problemen

met de bloedsomloop. Ernstiger is dat het een grote factor bij hartaandoeningen, longkanker

en longemfyseem kan zijn. Tevens is het verantwoordelijk voor vele emotionele en mentale

stoornissen. ‘De trage schildklierwerking, de niet herkende ziekte’ legt de trage

schildklierwerking in makkelijk te begrijpen taal uit. Het vertelt hoe het je gezondheid en

je leven kan beïnvloeden.



Over disbalans in de hormoonhuishouding:


Menopauze, wat je dokter je niet vertelt door Dr. John R. Lee

Dr. John R. Lee publiceerde meer dan vijftien jaar geleden zijn verrassende conclusies over conventionele hormoonsuppletietherapie: synthetische hormonen werken niet als voorspeld en erger nog, ze vormen een bedreiging voor de gezondheid van vrouwen.

Zijn bevindingen ontketenden een storm van controversie. Maar jaren later heeft onderzoek aangetoond dat hij gelijk had. Helaas moeten nog steeds miljoenen vrouwen die bezorgd zijn over het ouder worden besluiten om wel of niet synthetische hormoonsuppletietherapie te ondergaan en te lijden onder de bijwerkingen en toegenomen gezondheidsrisico's, omdat ze de voordelen van de natuurlijke behandeling niet kennen.





Progesteronzalf (1 tube of 3 tubes) n.a.v. het boek: Menopauze, alles wat je dokter je niet verteld van John R. Lee (zie verder naar boven voor zijn boek)
ProgesterAll™ is een parfumvrije crème die 20 milligram (mg) plantaardige, natuurlijke progesteron per ¼ theelepel crème bevat. Een uniek systeem, gebaseerd op liposomen, waarbij de ingrediënten verpakt zitten in een membraan, maakt snelle opname via de huid mogelijk. De ingrediënten worden zo in het onderliggende vetweefsel opgeslagen en vervolgens afgegeven aan de bloedstroom.


-----------

Als je weet hoe bijnieruitputting werkt, snap je dat de bijnieren eerst een lange periode OVERACTIEF zijn (gewenningsfase). Het is juist door die overactiviteit dat ze uiteindelijk uitgeput raken en onderactief worden. Progesteron is bij vrouwen een voorloper van cortisol. Hoe meer cortisol een vrouw produceert, hoe meer progesteron (gewenningsfase). Hoe minder cortisol een vrouw produceert, hoe minder progesteron (uitputtingsfase). Progesterontekort (oestrogeendominantie) is dus een symptoom van bijnieruitputting, dat dus voorafgegaan wordt door een TOENAME van progesteron, ten koste van oestrogeen. In de uitputtingsfase is het andersom, dan is er meer oestrogeen dan progesteron. Overigens beschouw ik progesteron niet als een vrouwelijk hormoon, zoals gesteld wordt in diverse citaten uit artikelen, maar als een androgeen hormoon. Het is de vrouwelijke versie van testosteron en dat is een MANNELIJK hormoon.

Mike

------
Naar aanleiding van een vraag op het forum:

Bij herhaling hoor ik van vrouwen dat ze zich goed kunnen helpen tegen overgangsklachten met fyto oestrogenen of met het blijven doorslikken van de pil.
Hoe is dat mogelijk als je bedenkt dat overgangsklachten te maken hebben met een tekort aan progesteron?


De complete farmaceutische benadering is er een van het lichaam overweldigen. Hoe verklaar je bijv. dat een of ander 'medicijn' ook werkt als paardenmiddel? Simpel: je vergiftigt het lichaam zo heftig dat het immuunsysteem onmiddellijk zijn pijlen richt op de nieuwe indringer i.p.v. de oude weg te werken. De kwaal verdwijnt als sneeuw voor de zon, maar op de lange termijn krijg je er veel ernstigere problematiek voor terug. Zo ook met hormonen. Overspoel het systeem met oestrogeen en de klachten gaan (ogenschijnlijk) weg. Dat je er overmatige weefselgroei (tumoren, cysten, vleesbomen) voor terug krijgt, ach, kniesoor die daar op let.

Mike

------
Een stabiele bloedsuikerspiegel is een stabiele hormoonspiegel.
Want een stabiele bloedsuikerspiegel houdt je leptine laag en houdt je insuline laag. Op het moment dat er daar rust is, op die plaats in het systeem, dan kalmeren alle ander hormonen mee. Dus willen we onszelf helen dan is prioriteit nummer 1, het stabiliseren van de bloedsuikerspiegel. En dat kan maar op een manier: veel vet, weinig koolhydraten. 



© 2012 Lia Keizer

 

© 2012 Lia Keizer