Voeding is gezondheid.nl

 

Overgewicht / Obesitas

De ‘beschaafde mens’ is het enige dier ter wereld met overgewicht.

Dan heb ik het over wilde dieren, je zult geen wild dier treffen met overgewicht.


Dit komt uit het boek ‘Eet vet wordt slank’ van Barry Grooves, een aanrader. Niet alleen voor

mensen die af willen vallen maar ook voor diegenen die op zoek zijn naar een beter

voedingspatroon.


Uit onderzoek is gebleken dat deelnemers die volgens een vetrijk en koolhydraatarm dieet eten

steevast meer gewicht verliezen dan deelnemers op een vetarm en koolhydraatrijk dieet,

zelfs als beide diëten exact hetzelfde aantal calorieën bevatten. De gedachte van ‘een calorie is

een calorie’ is dan ook helemaal niet zo veelzeggend: een calorie uit koolhydraten is overduidelijk meer dikmakend dan een calorie uit vet.

Er vormt zich een nieuwe wetenschappelijke opvatting dat het oude idee, dat mensen met overgewicht luie veelvraten zijn, inderdaad zo absurd en beledigend is als de mensen met overgewicht altijd al dachten dat het was.


Heel veel diëten hebben over het algemeen drie dingen gemeen: allemaal beperken ze de vetinname, allemaal beperken ze de calorie-inname en geen van allen werkt. Mogelijk raak je wat gewicht kwijt, maar bij ruim 75% van de gevallen komt het er weer aan - en meestal nog een klein beetje er bovenop.


Iedereen die ooit een caloriearm dieet heeft gevolgd, moet weten dat dit op de lange termijn niet werkt. Zelfs de medische wereld erkent nu deze waarheid. Het bewijs staat in bovengenoemd boek. En vergeet de ‘schijf van vijf’. De waarheid is dat datgene wat vandaag de dag als gezond te boek staat allesbehalve gezond is!


Het woord ‘dieet’ doet denken aan beperkingen, begrenzingen, een hoop getel en dikke, ingewikkelde boeken. Eten volgens ‘eet vet wordt slank’ is een verandering van je voedingspatroon, eten zoals men vroeger at. Met vroeger bedoel ik van voor de 2e wereld oorlog.

De manier van eten die hier wordt gepresenteerd is eerder de correcte manier om te eten: natuurlijke voeding, waarvan je kunt genieten en waarbij jij de controle hebt over je voeding, in plaats van dat de voeding de controle heeft over jou.


De beste manier om je gewicht terug te brengen naar normale proporties - en het vervolgens de rest van je leven zo te houden - is niet dat je ‘minder eet’ maar ‘goed eet’. Dit betekent dat je de voeding eet die je lichaam nodig heeft en er net zo veel van eet als je lichaam aangeeft. Met andere woorden: je hoeft geen honger te lijden.


Bij overgewicht wil je vet kwijtraken, geen gewicht want dan kun je ook een been af laten zetten, toch?

Het lichaam kent twee soorten ‘verbrandingen’: suiker en vet. Het punt is dat je lichaam, om vet te verliezen, als brandstof vet moet verbruiken; dit is de enige manier. En de enige manier waarop je lichaam opgeslagen vet zal kwijtraken, is door het hiertoe te dwingen.

Ofwel je hongert jezelf uit, wat neerkomt op een caloriearm dieet of je vermindert de hoeveelheid zetmeel en suiker, de grondstoffen van glucose, en zet er een andere vorm van brandstof voor in de plaats.


‘Eet vet wordt slank’ gaat uit van de volgende basisprincipes:

  1. *eet echt voedsel;

  2. *verminder je inname van bewerkte koolhydraten....;

  3. *.... maar verminder ze aanvankelijk niet te drastisch;

  4. *vervang calorieën uit koolhydraten voornamelijk door calorieën uit vet, niet uit eiwitten;

  5. *doe alleen aan lichaamsbeweging als je daar zin in hebt;

  6. *snijd het vetrandje niet van het vlees af;

  7. *eet een eiwitrijk ontbijt;

  8. *probeer, in het geval van overgewicht, niet meer dan 1 kilo per week af te vallen;

  9. *probeer, als je geen overgewicht hebt, helemaal niet af te vallen.


Al het voedsel dat je nodig hebt om je lichaam alle benodigde voedingsstoffen te verschaffen, en die een genot zijn om te eten zijn: vlees, vis, eieren, kaas, zuivel (slagroom, roomboter, rauwe melk, kefir, yoghurt, kwark, crème fraiche), groente (vooral groene bladgroente, kool en uien) en zuur fruit. Dat kun je kopen bij de (biologische) boer, de natuurwinkel en op de biologische afdeling van een supermarkt.

Wees niet bang voor eieren: ze hebben een perfecte balans van voedingsstoffen en vormen een uitstekende voedselbron van eiwitten, mineralen en spoorelementen, vitamine A, B en D en essentiële vetzuren.


Verminder je inname van (bewerkte) koolhydraten....

Als je koolhydraten vermindert moet je er verzadigde vetten tegenover zetten, je lichaam heeft immers brandstof nodig voor de verbranding.

Onder koolhydraten verstaan we:

  1. *suiker, zoetigheid en snoepgoed;

  2. *brood, koekjes, pasta, ontbijtgranen en bruine/zilvervlies rijst;

  3. *rijstwafels, zoet gebak, pudding, en andere zoete toetjes;

  4. *jam, gelei, siroop;

  5. *zoete frisdrank, zelfs de caloriearme varianten;

  6. *bier en zoete wijn;

  7. *fruit uit blik of in siroop;

  8. *gedroogde vruchten;

  9. *wortelgroenten en zetmeelrijke knollen.


Als je het in het begin moeilijk vind om brood te laten staan eet dan in ieder geval biologisch zuurdesembrood van rogge of speltmeel. Maar probeer het echt af te bouwen en uiteindelijk niet meer te eten.

Op onze site is genoeg te vinden om als alternatief te dienen, kijk maar eens hier.


..... maar verminder je koolhydraatinname niet te drastisch.

Het idee achter deze manier van eten is dat je het insulinegehalte in je bloed weet terug te brengen door je lichaam te laten omschakelen van het gebruik van glucose als energiebron naar het gebruik van vetten.

Om deze omschakeling mogelijk te maken, moet je je koolhydraatinname verlagen terwijl je tegelijkertijd je vetinname verhoogt. Doe dit niet te snel en drastisch want anders belast je je lichaam te veel, met name je hele hormoonstelsel - de hormonen die je stofwisseling regelen en draaiende houden - geef je lichaam de kans om zich hier op aan te passen.

Je kunt het beste zorgen dat je tussen de 50-100 gram koolhydraten per dag eet. Dan ga ik uit van 50-100 gram drooggewicht. Bijvoorbeeld 100 gram drooggewicht witte basmatirijst bevat 78 gram koolhydraten. In deze lijst vind je per voedingsmiddel wat er o.a. in zit aan koolhydraten.

De juiste koolhydraten zijn: honing (koudgeslingerd), bataat (zoete aardappel) en glutenvrije granen (witte basmatirijst, quinoa, gierst, boekweit).

Als je weet dat je een ernstig gezondheidsprobleem hebt - en wat mij betreft hoort diabetes hier ook toe - wees dan extra voorzichtig; halveer enkele weken je huidige koolhydraatinname, ga dan terug naar 100 gram en daarna naar de bevolen 50-100 gram.


Vervang koolhydraten voornamelijk door vet, niet door eiwitten.

Snijd het vet niet van het vlees, koop het vetste vlees wat je maar kunt vinden.

Eend en gans is veel vetter dan kip of kalkoen.

Kies voor volle rauwe melk ipv halfvolle of magere melk, doe er lekker slagroom doorheen.

Kaas is een goede bron van calcium en eiwitten.

Als je fruit eet doe er dan (slag)room over en doe eens roomboter over gekookte groente i.p.v. jus.


je voeding zou je in de volgende verhoudingen tot je moeten nemen:

Vet                   60-70%

Eiwitten          15-25%

Koolhydraten  10-15%


Hou ook rekening met het volgende: zonder vetten geen mineralen opname en zonder mineralen geen opname van vitamines.


------

Een kanttekening, de meeste mensen komen eerst aan in gewicht alvorens gewicht te verliezen:

Eten volgens de Schijf van 5 is een semi-vegetarisch voedingspatroon. Hierdoor komt men complete (dierlijke) eiwitten tekort. Na overschakeling op WAPF (voeding volgens Weston A. Price), dat rijk is aan complete eiwitten, gaat het lichaam de eiwittekorten wegwerken door reserves aan te leggen, oftewel: het lichaam gaat bijbouwen (eiwitten zijn bouwstoffen, ons complete lichaam is opgebouwd uit eiwitten). Het lichaam moet ook leren omgaan met het verbranden van vet i.p.v. glucose en het kan zijn dat het lichaam dan overschakelt op omzetting van eiwitten naar glucose. Het is niet vet dat aanzet, maar de inname van complete eiwitten. Het laatste wat je echter moet doen is eiwitten gaan vermijden, de mens hoort zijn voeding te baseren op (dierlijke) vetten en eiwitten.

Mike
----------


Ontbijt:

Keuze uit: gebakken spek, eieren, niertjes, omelet, vleeswaren, ham en worstjes, bokking, haring, schelvis, gebakken ei of gestoofd in melk of in boter, thee, rauwe melk, kefir, yoghurt, yoghurtsmoothie....

Als je een roerei maakt bereidt dan bijvoorbeeld eens drie eieren met 25 gram roomboter, je zult zien dat je tot ver in de middag toe komt. Blijf wel drinken, water met sole, thee, rauwe melk of kefir. Hierdoor heb je ook geen behoefte aan tussendoortjes, als je al een tussendoortje wilt neem dan een beker kefir of een stuk kaas.


Middageten:

Keuze uit: vlees met het vet er nog aan; vis, gepocheerd, gegrild of gebakken; vleeswaren; omelet; kaas; eieren, op alle manieren bereidt, bouillons getrokken van beestenbotten (mergpijpjes, schenkel, ossenstaart).

Drink hierbij thee, rauwe melk of kefir. Bij deze voeding zul je ook weer zien dat je geen behoefte hebt aan tussendoortjes, je hebt geen ‘cup-a-soup’ moment meer om 16uur. Als je al trek krijgt neem dan een stukje gedroogde worst, een stuk kaas, een beker kefir of een gekookt ei, neem in ieder geval iets gezonds en vetrijk.


Avondeten:

Hiervoor gelden dezelfde regels als voor het ontbijt en de lunch.

-----------

Het begin:

Het is een goed idee om je niet meteen op deze manier van eten te storten. Je hebt menu’s en gewoonten ontwikkeld die je zult moeten veranderen. Je zult niet alles wat je lekker vindt en de manier waarop je dit gewoonlijk klaarmaakt willen opgeven. Het is te veel tegelijk.

Het is dus een goed idee om je gebruikelijke manier van eten in kaart te brengen om te zien hoe dit aangepast kan worden aan het nieuwe voedingspatroon, zodat het zoveel mogelijk aansluit bij wat je momenteel prettig vindt. Daarna moet je een strategie plannen om het aandeel van koolhydraten in je voeding te verminderen, terwijl je het aandeel aan vetten en eiwitten vermeerdert om dit gat te vullen.

Eén manier is om de zoete, zetmeelrijke voedingsmiddelen die je lekker vindt te blijven eten, maar de hoeveelheid ervan te verminderen. De hoeveelheid halveren is een goede leidraad, zodat je bijvoorbeeld twee sneetjes brood eet, in plaats van vier. Of als je een glas vruchtensap drinkt, vul het glas dan voor de helft met sap en voor de andere helft met water of rauwe melk/kefir.

De meeste mensen hebben het grootste probleem om hun brood te laten staan, ‘wat kan ik daar voor in de plaats dan eten’ is vaak de vraag. Hierboven bij ‘ontbijt’ en ‘middageten’ staan ‘alternatieven’ en hier vind je ook adviezen.


Luie darmen:

Een ander probleem dat je kunt tegenkomen is verstopping. De consumptie van heel veel vezels heeft ertoe geleid dat je darmen ‘lui’ zijn geworden en je darmspieren verzwakt zijn geraakt. De omschakeling naar een voedingspatroon met minder vezels betekent dat je darmspieren opnieuw moeten gaan werken - en het kan zijn dat ze een tijdje nodig hebben om weer in vorm te komen.


Lees hieronder hoe Mike daar over denkt, in een advies naar iemand op het forum:

Je spijsverteringsorganen hebben het moeilijk. Dit kan liggen aan een maagzuurtekort, waardoor de eiwitvertering niet goed verloopt. Ook de lever-, galblaas- en alvleesklierwerking kan verzwakt zijn, waardoor de vetvertering niet goed verloopt. Dit is letterlijk zware kost en als de vertering goed verloopt, houd je er lange-termijnenergie aan over vanwege de langzame en geleidelijke verbranding. Loopt de vertering ervan echter niet goed, dan krijg je wat jij ervaart: het kost bergen energie en alles wordt zwaar, zowel fysiek als mentaal.


Geef echter nooit een oud voedingsmiddel de schuld van een oude kwaal! We zijn als mensheid geëvolueerd op dit soort voedsel, dus wij moderne mensen hebben moeite met de vertering ervan a.g.v. degeneratie. Dergelijk voedsel vermijden lost niets op, want daarmee maak je jezelf alleen maar zwakker en 'train' je je spijsvertering niet. Andersom is de boel forceren natuurlijk ook niet goed en dat is wat je momenteel wel doet.


Hoe gaan we dit dus oplossen? In 1 woord: vloeibaar. Je eet je voedsel nog te veel in vaste vorm. De dierlijke vet- en eiwitmoleculen behoeven veel verteringscapaciteit, waarover je op dit moment onvoldoende beschikt. Vertering is niets meer dan vast voedsel vloeibaar maken. Bied daarom het voedsel in een zo vloeibaar mogelijke vorm aan. Dat kost je minimale spijsverteringscapaciteit en geeft maximale energie. Denk hierbij aan helende beestenbottenbouillons (op basis van schenkels en mergpijpjes en botten), stoofpotten, maar ook kefir en rauwe melk.


Deze vloeibare voeding is extreem voedzaam en je slaat er twee vliegen mee in 1 klap: je spijsvertering wordt niet meer overbelast en krijgt een welverdiende rust en de voedzame dierlijke voedingsstoffen helen tegelijkertijd de darmen en alle andere spijsverteringsorganen. Bovendien is het makkelijk en zeer praktisch. Investeer enkele uren in het maken van een soep of stoofpot en je kunt er dagenlang van eten. Ook is het makkelijk mee te nemen voor onderweg in een thermosfles of een gewone fles.


Verder wil ik je aanraden om je koolhydraatinname niet te drastisch te verlagen. Je was gewend om op glucose te draaien en nu ontneem je je lichaam zijn brandstof. Zolang je lichaam (door een gebrekkige spijsverteringscapaciteit van dierlijke vetten en eiwitten) niet in staat is om vet als brandstof te hanteren lopen je cellen ineens op een lager pitje. Het maximum aan koolhydraten om in de vetverbranding te blijven is 100 gram per dag, maar als dit onvoldoende energie oplevert ga je dan maar niet voorlopig in de vetverbranding en kun je 150 of voor mijn part 200 gr. per dag eten (wel in de vorm van glutenvrije granen (witte basmatirijst, quinoa, gierst, boekweit) en bijv. zoete aardappelen, ook wel bataten genoemd). Houd het praktisch en niet dogmatisch, het moet letterlijk en figuurlijk leuk blijven!


Mike

---------

Wat ook kan helpen bij verstopping is het eten van ‘resistent zetmeel’.

Kook bijvoorbeeld witte basmatirijst, laat het afkoelen en voeg bij elke maaltijd een portie van deze koude rijst toe. Je kunt er kokosolie en zout overdoen voor de smaak.

--------


Adviezen voor diabeten:

Als je diabetes type 1 of 2 hebt, is het essentieel om je bloedsuikerspiegel te verlagen en daarmee je behoefte aan insuline. Aangezien het koolhydraten zijn die het grootste effect hebben op de hoeveelheid glucose in je bloed, is het geen verrassing dat deze manier van eten ideaal is. Alleen al je koolhydraatinname verlagen zal leiden tot een vermindering van de hoeveelheid insuline die je lichaam nodig heeft, maar er zijn nog andere factoren waarmee je rekening moet houden. Vaak wordt geadviseerd om veel fruit te eten om omdat fruit weinig suiker bevat. Fruit is nog veel erger omdat het de complicaties van diabetes nog veel meer verergert dan zetmeel.

Je moet begrijpen dat alle koolhydraten, los van snelheid waarmee ze het insulinegehalte verhogen, hoe dan ook glucose zullen produceren, die je lichaam moet zien te verwerken.


Diabetes en overgewicht gaan vaak hand in hand.

De huidige reguliere behandeling van diabetes door diabetespatiënten koolhydraatrijke voeding te laten eten en ze daarna medicijnen te geven om de hoge glucosewaarden uit de bloedstroom te krijgen, draagt alleen maar bij aan een verslechtering van hun toestand en van hun prognose op herstel. Het is volkomen onlogisch.

Het is wetenschappelijk bewezen dat een zeer vetrijk en koolhydraatarm voedingspatroon een aantoonbaar en opzienbarend effect heeft op de bevordering van gewichtsverlies bij patiënten met diabetes type-2 en dat het het lipidenprofiel in het bloed aantoonbaar verbetert bij patiënten met diabetes type-2

----------


Tips voor de omschakeling naar nieuwe voeding:

  1. *Het is een goed idee om geen voedingsmiddelen in huis te hebben die je in verleiding kunnen brengen. Je kunt geen koekje koffie nemen als er geen koekjes in de trommel zitten.

  2. *Als je boodschappen gaat doen maak dan een lijstje en hou je daaraan en zorg dat je goed gevoed op pad gaat.

  3. *Als je jezelf in het weekend wilt trakteren op iets (bijvoorbeeld chocolade) koop het dan niet al op maandag - je zult geheid de neiging hebben dit eerde te eten dan gepland.

  4. *Probeer jezelf van zoete dranken, zelfs de caloriearme varianten, af te krijgen.

  5. *Ga niet dagelijks op de weegschaal staan, je gewicht zal namelijk per dag schommelen. Eens per week is voldoende. Als je jezelf gaat wegen doe het dan iedere keer op dezelfde dag, dezelfde tijd en in dezelfde kleren (of nog beter, zonder kleren)


Er is geen ander voedingspatroon wat zo gezond is of zo veel te bieden heeft. Het biedt zo veel vullend en vervullend voedsel dat het kleine offer dat je moet brengen door je inname van voedingsmiddelen als snoep, brood en pasta te verminderen eigenlijk helemaal geen opoffering is.

Je hoeft nooit meer honger te hebben, dit voedingspatroon werkt echt.


Vijf belangrijke voordelen verbonden aan deze manier van eten:

  1. *Je kunt je deze manier van eten eigen maken voor de rest van je leven en nooit meer een hongergevoel ervaren.

  2. *Het is gemakkelijk in te passen in je leven en sociaal te hanteren.

  3. *Op basis van deze manier van eten kun je niet onder je natuurlijke gewicht zakken.

  4. *Het is een veel gezondere manier van eten.

  5. *Het is een natuurlijke manier van eten.


Vet is het allerbeste:

  1. *Alle lichaamscellen hebben een voortdurende toevoer van verschillende vetzuren nodig. Als deze onvoldoende afkomstig zijn uit voeding probeert het lichaam ze te maken uit suiker. Hierdoor daalt de bloedsuikerspiegel, krijg je veel honger en eet je meer, meestal verkeerde dingen - en je komt aan.

  2. *Vet verzadigt ook: het heeft een langere verteringstijd nodig en zorgt ervoor dat je geen hongergevoel krijgt.

  3. *De voedselsensoren in de darmen reageren dermate goed op vet dat het moeilijk is, zo niet onmogelijk, om er te veel van te eten. Het gaat je tegenstaan en je kunt misselijk worden als je teveel vetten eet.

--------

Het spijsverteringsenzym, gal, wordt in de darmen uitgestoten voor de vertering van vetten. Er vindt geen galuitstoot naar de darmen plaats als er geen vet in de voeding zit.

Je hebt een goede galblaas- leverwerking nodig om goed te kunnen ontgiften. Daarom adviseer ik om lever/galblaas reinigingen te doen. je kunt de milde zuivering doen of de grote zuivering volgens Andreas Moritz.

Dit helpt je lichaam om beter je voedsel te verteren en af te voeren.


Ook is maagzuur een belangrijk item in het hele spijsverteringssysteem. In je maag worden de eiwitten verteert, gebeurt dit niet goed dan merk je dat o.a. in je darmen. Het gaat rotten en gisten met alle problemen die er op volgen.

Bedenk je dat als je last hebt van ‘maagzuur’ en/of oprispingen/boeren dat je maagzuur te kort hebt en niet teveel zoals er gesuggereerd wordt, er is een complete medicijnenindustrie op gebaseerd.

Lees hier meer over hoe je meer maagzuur krijgt.

---------

Sporten om af te vallen

Mensen met overgewicht krijgen vaak kritiek, omdat ze niet doen aan de zware sportbeoefening van slankere mensen. Iedereen weet dat als je meer werk verricht, je sneller honger krijgt en meer eet. Alle studies die gedaan zijn naar de effecten van sporten, onafhankelijk van het type lichaamsbeweging (aerobic, anaerobic, weerstandstraining, gescheiden en gecombineerde disciplines) hebben tot nu toe aangetoond dat sporten vrijwel nooit leidt tot opheffing van overgewicht - of dit nu gecombineerd wordt met een caloriearm of vetarm dieet of niet.

Bovendien belast je door je extra gewicht je gewrichten met (orthopedische) klachten als gevolg

Toch is het wel goed om te bewegen maar doe dit op een goede manier: ga wandelen, recreatief fietsen of zwemmen. Ga naar een dansschool en neem dansles (latin en/of ballroom) en beweeg op een verantwoorde manier zonder dat je daarbij je gewrichten overbelast.

Maar luister naar je lichaam, als je er te moe van wordt kan je lichaam het niet aan. Verminder dan en wat ook belangrijk is, bouw het op, ga niet in 1x full speed.


Om gewicht te verliezen, moet je je vetopslag beschikbaar maken voor verbranding. Dit betekent dat je je lichaam zover moet zien te krijgen dat het vet gaat verbranden. Dit houdt weer in dat het de omschakeling moet maken van het gebruik van glucose naar het gebruik van vet.

De enige manier waarop je dit voor elkaar krijgt, is je lichaam op de lange termijn koolhydraten te onthouden, zodat het geen andere keus heeft dan zijn eigen vet te benutten.

--------

van het Weston Price forum:

OOK KOFFIE EN ALCOHOL KUNNEN ZORGEN VOOR OVERGEWICHT.


Cafeïne wordt gezien als een gifstof, waardoor de bijnieren de lever aansporen om snel glycogeen af te geven aan het bloed, dat daar omgezet wordt in glucose. Hierdoor stijgt de bloedsuikerspiegel razendsnel. Deze stressreactie is bedoeld om je hersenen en spieren van grote concentraties glucose te voorzien, om vechten of vluchten voor je mogelijk te maken. Het is om die reden dat je van de cafëinestoot in koffie 's morgens vroeg zo snel helder, wakker en alert wordt.

Het lichaam vindt een te hoge bloedsuikerspiegel echter onwenselijk en dus komt de alvleesklier in actie om door middel van insuline met geweld de vele glucose in het bloed in de cellen te duwen. Hierdoor daalt de bloedsuikerspiegel even snel. Dit verschijnsel kent menigeen, omdat dit ingrijpt op het zenuwstelsel, waardoor je door de lage bloedsuiker gaat trillen en een 'vissenkomgevoel' ervaart in je hoofd (gebrek aan concentratie en oriëntatie). Als de suiker eenmaal in de cellen zit, raken de cellen vervet en ontwikkel je overgewicht. Je hoeft dus geen suiker in je koffie te doen om dik te worden van koffie.

Overigens heeft alcohol exact hetzelfde effect als cafeïne. Los van evt. overgewicht zou ik, als ik zo'n zware bijnierpatiënt was, ver uit de buurt van cafeïne en alcohol blijven, want dit is het lot tarten!

Mike


--------

Deze pagina is nog niet af, er wordt aan gewerkt.

To be continued.......


Waar je ook informatie over dit onderwerp kunt vinden is op www.fatsforum.nl










© 2012 Lia Keizer

 

© 2012 Lia Keizer