Voeding is gezondheid.nl

 

Reuma / Jicht / Artrose

Reuma, jicht en artrose zijn ontstekingsziektes, hoe ontstaan deze aandoeningen:


Als er sprake is van te weinig maagzuur, dan is er voor het lichaam ook weinig prikkel om de darmwand te versterken d.m.v. een alkalische bedekkende slijmlaag, ter bescherming tegen het bijtende maagzuur. Naarmate de maagzuurproductie daalt, wordt deze slijmvlieslaag ook steeds dunner, waardoor het maagzuur erdoorheen kan vreten en poreuze gaatjes kan aanbrengen in het slijm. Als deze gaatjes uiteindelijk steeds groter worden, krijg je regelrechte darmzweren (in de volksmond 'maagzweren' genoemd). Maagzweren worden algemeen geassocieerd met stress. Weet je nog dat stress zorgde voor een verminderde aanmaak van maagzuur? Dat klopt dus precies!

Poreuze gaatjes in de beschermende slijmvlieslaag van de darmwand staan bekend als een 'lekkende darm'. Door deze gaatjes kunnen onverteerde eiwitdeeltjes in het bloed terechtkomen. Het lichaam zal dan z.s.m. proberen deze eiwitdeeltjes uit de bloedstroom te verwijderen om te voorkomen dat deze door het complete systeem gaan circuleren. De handigste manier om hier snel vanaf te komen is afzetten in gewrichten en spieren. Dit veroorzaakt klachten die we jicht, reuma of artritis noemen. Vaak wordt gezegd dat verzuring hieraan ten grondslag ligt, maar hoe verklaar je dan de kalkknobbels op de vingerkootjes van reumapatiënten? Eerder is het een complete verstoring van het zuur-base-evenwicht!

En aangezien het afzetting van onverteerde eiwitdeeltjes in spieren en gewrichten is die de klachten opwekt, krijgen de eiwitten de schuld. Nee, het zijn niet de eiwitten op zich, maar de gebrekkige vertering ervan. Eiwitten mijden is nooit een oplossing, want daar wordt je spijsvertering alleen maar zwakker van. Bedenk dat je lichaam speciaal maagzuur heeft ontwikkeld voor de vertering van eiwitten, dus hoe minder eiwitten je eet hoe minder maagzuur je aanmaakt en hoe minder je spijsvertering wordt 'getraind'! Tegelijkertijd is het ook niet zinvol om je helemaal vol te laden met eiwitten, terwijl je ze niet of nauwelijks kunt verteren. Ook hier draait het weer om balans.

Lees het hele stuk over de zuur-base-balans
---------

medicinale cannabis/wietolie en reuma, artrose en ander ontstekingsziekten
Medicinaal gebruik van cannabis heeft verlichting gegeven bij de volgende ziektebeelden en lichamelijke ongemakken: Anorexia nervosa, ADHD, astma, autisme, ziekte van Crohn, chronische pijn, depressie, posttraumatische stress, obsessief-compulsief syndroom (smetvrees etc.), angstaanvallen, epilepsie, glaucoom, gebrek aan eetlust, impotentie, hoge bloeddruk, overspannenheid, migraine, multiple sclerose, reuma, schizofrenie slapeloosheid, spierspasmen, stress, Tourette syndroom, kanker, borderline, tabaksverslaving, en als anti-emeticum ter bestrijding van misselijkheid na bestraling en/ of gebruik van medicijnen.  Lees hier verder.....

----

Meer informatie over ontstekingsziekte in het hoofdstuk ontstekingsziekte
---------

Hirudo therapie helpt bij veel klachten/kwalen

Hirudo therapie werkt met behulp van bloedzuigers en is inzetbaar voor de volgende klachten/kwalen:

  1. rugpijn (o.a. pijn met of zonder uitstraling, hernia, slijtage, fibromyalgie)

  2. hoofdpijn (o.a. migraine, whiplash, meniere, spannings- en clusterhoofdpijn)

  3. RSI (CANS) (o.a. pijn in de nek, schouder, arm of hand)

  4. reuma (alle vormen van gewrichtsontstekingen)

  5. sportblessures ( o.a. golf-, tennisarm, voetbalknie, rugblessures)

  6. hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, hartinfarcten

  7. preventieve behandeling

  8. MS

  9. Ziekten van de wervelkolom

Lees hier verder......

------

Hoe verhoog je je maagzuur en verbeter je je spijsvertering / darmflora?

Om meer maagzuur aan te maken:
Appelazijn opgelost in water (hiermee verhoog je je maagzuur - betere eiwitvertering)
Citroensap opgelost in water
Cranberry's / sap
Kombucha
Yoghurt-kefir
Ongeraffineerd Keltisch zeezout / sole

Juiste voeding om je lichaam te helen en ziektes te voorkomen:
*Granen-zetmeel-suikers weglaten en alleen de juiste koolhydraten nemen, 50 a 100 gram drooggewicht: honing, glutenvrije granen (witte rijst, quinoa, boekweit, gierst, amarant) groenten (gekookt/gewokt/gestoomd).
*Vet inname verhogen d.m.v. dierlijke verzadigde vetten: Roomboter, zuivel, vlees, vis, beestenbottenbouillons
*Levertraan ev. in combinatie met boterolie (vitamine A en D, omega 3)
*Sole / ongeraffineerd Keltisch zeezout
*Verkeerde vetten/oliën weglaten/weggooien (o.a. margarines, maïsolie, zonnebloemolie)
*Geen voeding meer uit pakjes, lees: zonder E-nummers. Dus echte voeding.
*Vitamine C
*H2O2
*Niet liters water gaan drinken, dat verdunt het maagzuur en de spijsverteringssappen.

Probiotica voor de darmen als:
Beestenbottenbouillons
melk - kefir - yoghurt
GAPS dieet

Meer hierover lees je in het hoofdstuk ‘maag
---------
Bouillons getrokken van beestenbotten zijn goed voor gewrichten en botten. Ze bevatten o.a. glucosamine en Chrondroitinesulfaat, die heel zinvol zijn bij het herstel van beschadigde gewrichten. Het zijn beide suikerverbindingen die de afbraak van kraakbeen verminderen en de opbouw van nieuw kraakbeen stimuleren. Ze beschermen bestaand kraakbeen en de smering (synoviaal vocht).

Ook kombucha kan veel betekenen voor deze ziektes. Iemand op het forum heeft daar persoonlijk veel baat bij.

--------

MSM - MethylSulfonylMethane


MSM en verschillende fysieke condities die hier baat bij kunnen hebben

  1. reumatoïde artritis of artrose

  2. peesontsteking

  3. allergieën

  4. versnelt wondheling en vermindert vorming van littekenweefsel

  5. voor een mooie huid, betere haargroei en sneller groeiende nagels

  6. verhoogt onze energie


Wat is MSM?

MSM is een zwavelhoudende molecule die voorkomt in alle levende organismen. MSM bevat organisch gebonden zwavel, wat betekent dat het voor het lichaam gemakkelijk is op te nemen. Zwavel behoort, samen met calcium, magnesium, kalium, natrium, en fosfor tot de macromineralen. Ons lichaam heeft deze macromineralen dagelijks in grote hoeveelheden nodig. Desondanks is zwavel nog één van de meest onderschatte mineralen!


Hoe werkt MSM?

Zwavel is nodig voor een groot aantal lichaamsfuncties. Zo speelt zwavel een belangrijke rol in de omzetting van enzymen, aminozuren, hormonen en eiwitten. MSM is de biologisch goed beschikbare vorm van zwavel.

MSM is bijvoorbeeld het belangrijkste component van het eiwit collageen, welke verantwoordelijk is voor ons bindweefsel (stevige huid) en kraakbeen.

MSM komt ook in voedsel voor, maar helaas niet meer in significante hoeveelheden en daarbij gaat MSM bij het kookproces grotendeels verloren.

Veel mensen blijken dan ook ongemerkt deficiënt te zijn.
Naarmate de leeftijd stijgt, gaat de hoeveelheid MSM en zwavel in het lichaam achteruit. De vele lichaamsprocessen waarbij zwavel betrokken is, functioneren dan minder goed, wat op den duur allerlei degeneratieverschijnselen tot gevolg heeft.

Het lichaam wil zichzelf altijd helen wanneer het de juiste voedingsstoffen tot zijn beschikking heeft.


MSM en allergieën

Een allergie is de reactie van je lichaam op een bepaalde stof. Reacties en problemen als opgezwollen ogen, niezen en snotteren zijn het gevolg. Wanneer je MSM inneemt worden je cellen beter doordringbaar, waardoor je lichaam snel alle irriterende stoffen uit je systeem kan spoelen. Als we een tekort aan MSM hebben wordt de celwand stijf en hard en hierdoor kunnen de vloeistoffen niet gemakkelijk ‘verschoond’ worden. MSM maakt de celwand dus zachter waardoor vrije radicalen en vreemde eiwitten uit onze cellen kunnen worden gespoeld.
Wanneer voldoende MSM wordt ingenomen worden onze cellen continue schoongespoeld en dit heeft een gunstig effect op tal van allergieën.


MSM en spierherstel

Vele sporters hebben de ervaring dat MSM hun flexibiliteit en uithoudingsvermogen vergroot en de spieren sneller herstellen.

Ook dit komt weer omdat MSM op celniveau zorgt voor de snelle afvoer van afvalstoffen en ontstekingen in het spierweefsel wegneemt.
Ook remt MSM spierkramp en stimuleert het de bloedsomloop.


MSM en ontstekingen

MSM is een natuurlijke pijnstiller en ontstekingsremmer.


MSM en rimpels

Wanneer het lichaam oude lichaamscellen vervangt terwijl er een tekort aan MSM is, zijn ook de nieuwe cellen hard en stijf, wat bijdraagt aan rimpelvorming. Door MSM als supplement te gebruiken worden onze lichaamscellen gezonde, elastische cellen en kunnen met de tijd rimpels vervagen.


MSM en schoonheid

MSM wordt ook wel eens het schoonheidsmineraal genoemd. MSM zorgt ervoor dat onze nagels sneller en sterker groeien en voor een zachte, veerkrachtige huid.


MSM en haargroei

Zwavel zorgt voor een betere haargroei. Wanneer u dagelijks MSM gebruikt zullen u haren sneller gaan groeien. Ook krijgt u sterker haar van MSM poeder.


MSM en detox

MSM zorgt voor een snelle uitscheiding van gifstoffen en afvalstoffen op cellulair niveau en is hierdoor een subtiele, doch onmisbare factor tijdens het detoxen of ontgiften.

--------

Mike over Artrose en andere degeneratieve ziektes:

Laten we nu voor eens en voor altijd duidelijk zien te krijgen waar al deze degeneratieve aandoeningen vandaan komen: overmatige consumptie van koolhydraten, suiker en zetmeel en bewerkte, plantaardige oliën en vetten. Wil je directe gezondheidswinst boeken, dan doe je er verstandig aan de laatste (bewerkte plantaardige oliën en vetten)  categorie te schrappen uit je voeding en de eerste (koolhydraten) categorie te minimaliseren.

Zolang je een suikerverbrander blijft, zal je lichaam meer geneigd zijn om ook eiwitten om te zetten in suiker. Je moet suiker zien als 'aanmaakhout', terwijl vetten een dik blok op het vuur zijn. Terwijl vetten je systeem op lange termijn draaiende houden met een stabiele energiestroom, branden suikers om de haverklap op, waardoor het lichaam op zoek gaat naar nieuwe bronnen van suikers. Het gaat hierdoor zijn eigen spieren, botten en andere weefsels (zoals kraakbeen) aanvreten. Vandaar het advies om voortdurend gedurende de dag kleine hapjes te eten, dit is allemaal gebaseerd op een inefficiënte en schadelijke suikerverbranding. Wanneer worden we nu eindelijk eens wijs en gaan we ons lichaam voorbereiden op een vetverbranding?

De omzetting van eiwitten in suiker brengt nog een ander risico met zich mee, nl. versuikering van eiwitten (glycatie, 'cross-linking'), waardoor er plakkaten van versuikerde eiwitten ontstaan, de beruchte bloedproppen, die een goede doorstroming van het bloed verhinderen en zelfs het risico op hart- en herseninfarcten verhogen.

En er is nog een risico: al die glucose (suiker) in het bloed veroorzaakt een insulinerespons. Er wordt vaak gesteld dat insuline als hoofdfunctie het verlagen van de bloedsuikerspiegel heeft. Dit is niet waar. De vroege mens had nl. geen bloedsuikerschommelingen van te hoog naar te laag, omdat hij een vetverbrander was. De overmatige consumptie van suiker (koolhydraten, zetmeel) is een relatief nieuw verschijnsel dat gepaard is gegaan met de industrialisering van voedsel. Insuline had als functie om voedselvoorraden op te slaan in de cellen in tijden van schaarste. Het lijkt alsof we in onze westerse samenleving geen voedselschaarste kennen, maar vanuit het perspectief van ons lichaam is er wel degelijk sprake van schaarste aan essentiële voedingsstoffen. Insuline heeft hierdoor een nieuwe functie gekregen, nl. de omzetting van suikers in vetten door de suikers op agressieve wijze in de cellen te duwen, waardoor deze vervetten en je overgewicht krijgt. Zelfs 'slanke' mensen krijgen hierdoor 'love handles' die maar niet willen verdwijnen, hoeveel kilometer ze ook per week joggen. De les die we hieruit kunnen leren: zolang er overmatige hoeveelheden insuline door ons lichaam worden geproduceerd, kunnen we niet overschakelen op een vetverbranding, waardoor er vetopslag plaatsvindt.

Ons lichaam is ingesteld op de verbranding van ketonen (vet) en niet van glucose (suiker). De enige manier om dit mogelijk te maken is door je voedingspatroon aan te passen en uit te gaan van de volgende top 3 van macronutriënten:

1. vetten, vooral verzadigde vetten
2. eiwitten, vooral dierlijke eiwitten
3. koolhydraten (beperk deze tot hooguit 100 gram per dag)

Er bestaan geen essentiële suikers maar wel essentiële vetzuren en aminozuren, dus de derde categorie moet gezien worden als vulling en geen voeding, die uitsluitend als functie heeft om de overgang van een suikerverbranding naar een vetverbranding mogelijk te maken. Je kunt me met allerlei studies om de oren slaan, waaruit blijkt hoeveel mineralen, enzymen en vitamines bronnen van koolhydraten bevatten, maar er is geen dierlijke bron van vetten en eiwitten die deze hoeveelheden niet overtreft. We kunnen alles wat we nodig hebben verkrijgen uit dierlijke bron in hoge concentraties (overvloed). Niet voor niets eten planteneters 24 uur per dag kilo's planten op, er zit gewoonweg te weinig aan voedingswaarde in! Daarnaast bevatten planten diverse antinutriënten, omdat ze zich bewapenen met chemische stoffen (oxaalzuur, goitrogenen, fytinezuur, neurotoxines), die ziekmakend en zelfs dodelijk kunnen zijn. We hebben het aan de Amerikaan Luther Burbank te danken dat veel planten überhaupt geschikt zijn als voedselgewassen, doordat hij deze selectief kruiste:

http://en.wikipedia.org/wiki/Luther_Burbank

Planten (kruiden) hebben ons wel van oudsher geholpen om te genezen van infecties en andere kwalen. Vandaar dat de neurotoxische nachtschades bijv. medicinaal werden toegepast. Soms is een beetje gif geneeskrachtig, maar je moet wel precies weten wat je doet en niet elke dag plantengif in je lichaam opstapelen.

Het zijn de plantaardige voedselbronnen die onze bronnen van koolhydraten zijn. Zoals je nu kunt lezen zijn er veel meer nadelen verbonden aan deze voedselbronnen dan suikers alleen, maar belangrijk is wel om in het achterhoofd te houden dat de omschakeling van een suiker- naar een vetverbranding essentieel is voor een goede gezondheid en een lang leven. De truc is om je bloedsuiker- en insulinespiegel niet voortdurend op te jagen en dat kan alleen d.m.v. de lange-termijnenergie die dierlijke vetten en eiwitten ons verschaffen. De prijs die we voor de industrialisatie en modernisering hebben moeten betalen is een regelrechte explosie van degeneratieve, chronische ziektes, die terecht 'welvaartsziektes' worden genoemd. Om weer te kunnen helen moeten we verder terug in de tijd, naar de oervoeding die we tot ons namen als jager-verzamelaars.

Mike

--------
De WAPF (Weston A Price foundation) waarschuwt voor de inname van eiwitshakes. Geïsoleerde eiwitten in poedervorm zijn een regelrechte ramp voor je spijsvertering. Er is heel veel vit. A, schildklierhormoon en water uit de cellen nodig om dit te verteren. Bovendien worden overtollige eiwitten geloosd via de huid (acne, eczeem) en je produceert teveel urinezuur, waardoor je ammoniakvergiftiging van het bloed krijgt en je spieren en gewrichten verzuren (jicht).

Mike

------

De genezing van artritis - door Dr. Bruce Fife

pijn door artritis en fibromyalgie definitief verbannen


Tot nu toe wisten artsen niet wat de oorzaak van artritis en fibromyalgie was en dat maakte het praktisch onmogelijk om een geneeswijze te ontwikkelen. Maar recent medisch onderzoek heeft duidelijk aangetoond wat de oorzaak en het gevolg van artritis zijn.


Medicijnen helpen niet; ze zijn alleen maar in staat om de symptomen en de pijn te bestrijden. Er zijn natuurlijke therapieën, die echt werken en in staat zijn de ziekte te stoppen en het herstel van je gewrichten te bevorderen.


In dit boek lees je:

  1. *wat de verschillende vormen van reuma: artritis, reumatoïde artritis, jicht, de ziekte van Bechterew, artrose en

   fibromyalgie gemeen hebben

* wat de oorzaak van deze ziekten is

  1. *wat het verband tussen je gebit en artritis is en waarom de oorzaak van gewrichtsontstekingen veelal in de mond

   ligt

* wat je moet doen om je aangetaste gewrichten te herstellen

* hoe je tegelijkertijd gewicht kunt kwijtraken

* hoe mensen met de ziekte van Lyme hun genezing kunnen bevorderen

* waarom je geen wortelkanaalbehandeling moet laten doen

* suggesties voor mensen met een kunstgewricht of een andere geïmplanteerde prothese

* en nog veel meer


Begin vandaag nog met het Artritis Strijdplan en ontdek wat je moet doen om je ziekte te stoppen en je gezondheid terug te krijgen.












© 2012 Lia Keizer

© 2012 Lia Keizer