Voeding is gezondheid.nl

 

Het belang van vetten

DE JUISTE VETTEN:


Het eerste wat je in de pan doet is olie of vet. De gezondheid van je maaltijd wordt dus volledig bepaald door de kwaliteit van het vet waarin je het eten bereidt. We staan hier veel te weinig bij stil en ondertussen eten we dagelijks sluipmoordenaars die ons elke dag een beetje meer slopen.


Er zijn drie soorten vetsoorten:

Lees hier verder.......
---------


Luister hier naar een interview met Mike Donkers over verzadigd vet.

----------

Ga hier naar een aparte pagina over kokosolie.


Notitie van onszelf:

Er zijn een paar verschillende merken kokosolie.

Je hebt Amanprana en Royal Green, een bedrijf uit Hoogwoud (NH)..

Maar er is een kokosolie uit SriLanka die op dit moment de zuiverste is. Het wordt door Bert en Mieke Droog uit Hoorn ter plekke in SriLanka op ambachtelijke wijze uit kokosnoten gewonnen, in de zon gedroogd en koud geperst. Daarna nog gefilterd en direct in glazen potten verpakt. Dus het wordt niet in plastic geïmporteerd.

De andere kokosoliën worden vaak in ovens gedroogd en onder hoge druk geperst wat vaak resulteert in hoge temperaturen, in ieder geval hoger dan 55º, wat in het geval van kokosolie de maximale temperatuur is i.v.m. behoud van zuren. Neem contact met ze op via hun website, ze versturen de kokosolie per pakketdienst naar je toe.

----------


Waarin zitten nu dierlijke vetten: Met dank aan Dennis (forum)

Dierlijke vetten: vet vlees, vette vis, eierdooiers, volle zuivel, roomboter, reuzel en rundvet

Vette zuivel van vet naar mager: roomboter (80%), (slag)room/crème fraîche (35%), volle kwark/griekse yoghurt (10%), bulgaarse yoghurt (6%), rauwe melk (5%), volle yoghurt/volle melk (3,5%), halfvolle producten (1,5%) en magere producten (0%). De percentages zijn bij benadering.

Vette vis van klein naar groot: ansjovis, sardines, haring, makreel en zalm. Zalm wordt veel gekweekt en kweekzalm is niet gezond voor de consument en voor het milieu. Wees je ervan bewust dat je met wilde zalm te maken hebt, maar bedenk je ook dat het niet zo goed gaat met de zalmpopulatie. Paling of aal is ook een erg vette vis, maar wordt helaas ernstig met uitsterven bedreigd. Daarbij zijn er vraagtekens te zetten bij de zuiverheid van de paling als die uit de vervuilde Nederlandse rivieren gevangen wordt. Reden te meer om consumptie van de paling af te raden. Tonijn wordt ook vaak als vette vis bestempeld, maar is helemaal niet zo vet. En bovendien staat deze grote vis hoog in de voedselketen waardoor die meer vervuild is dan de kleinere vissoorten. Verder gaat het ook zeker niet zo goed met de huidige tonijnstand. Eet regelmatig vette vis, maar kies wel verantwoorde wilde soorten!

Voorbeelden van vet vlees: spek, gehakt, hamburgers, braadworst, saucijsjes, slavinken, spareribs, schouderkarbonade, rookworst, sucadelappen, riblappen, tong, entrecote, kippenbouten met vel, kipvleugels met vel en lamsvlees in zijn algemeenheid. Eet regelmatig vet vlees, maar ga wel voor biologische kwaliteit of wilde dieren!

---------

VETVERBRANDING EN SUIKERVERGISTING:

Tijd voor een basislesje in evolutie.

In den beginne was de atmosfeer van de aarde niet op zuurstof gebaseerd. De aarde was een grote verstikkende gasmassa en het eerste leven dat hierin ontstond, bestond uit eencellige organismes. Omdat deze zich in anaërobe (zuurstofarme) omstandigheden moesten zien te handhaven en hun energie dus niet aan zuurstof konden ontlenen, bedienden ze zich van een ander mechanisme, nl. fermentatie (vergisting) van suikers. Deze suikers ontleenden de eencelligen aan de warmte en het licht van de zon.

Ook nu nog zien we dat vruchten suikerrijker zijn in tropische landen dan in andere delen van de wereld, waar de zon minder fel schijnt. Dit brengt me meteen bij de volgende evolutionaire fase. In tegenstelling tot wat altijd beweerd wordt is de evolutie niet gebaseerd op competitie en concurrentie ('recht van de sterkste'), maar op samenwerking. De oorspronkelijke Latijnse betekenis van 'competitie' is trouwens: gemeenschappelijk streven naar.

Lees hier verder.......

---------

OVER VRIJE RADICALEN EN OXIDANTEN:


De vrije radicalen-mythe, ik boks er keer op keer tegenop. Allereerst moeten we even helder krijgen wat vrije radicalen eigenlijk zijn. Zuurstofmoleculen horen uit een proton en een elektron te bestaan, oftewel een plus en een min. Vrije radicalen zijn zuurstofmoleculen die hun elektron zijn kwijtgeraakt, oftewel hun negatieve lading.

Zoals je misschien nog wel weet staat een positieve elektrische lading voor afbraak en een negatieve voor opbouw. Omdat een vrije radicaal uitsluitend nog een proton (positieve lading) heeft, is dit dus een afbrekend molecuul, het is hoogst reactief en zal alles op zijn weg wegoxideren. Foute boel dus, die vrije radicalen.
Lees hier verder.......

----------
Omega-7 is geen essentieel vetzuur. Je lichaam kan het dus zelf aanmaken. Het lichaam maakt omega-7 van interferon, dat de aanmaak van NK-cellen (Natural Killer-cellen) stimuleert. Hoe goed of slecht je lichaam in staat is om zelf omega-7 te produceren is dus afhankelijk van de kracht van je immuunsysteem.
Gezien de vele klachten waar mensen mee rondlopen kan het dus inderdaad zinvol zijn om omega-7 uit voeding te verkrijgen. Het is echter maar de vraag of plantaardige omega-7 door de mens goed opneembaar is.
En zo komen we weer uit op vitamine C! Hoe meer voeding je eet die het immuunsysteem op een positieve manier stimuleert, hoe meer interferon je lichaam kan aanmaken en daarmee ook omega-7! Vergeet hierbij zeker ook niet de vetoplosbare vitamines (A, D, E, K) waar Weston Price zo op hamerde!

Over vetoplosbare vitamines gesproken; zeer onderbelicht tot nu toe op het forum is de vetoplosbare variant van vitamine C, ascorbylpalmitaat. Dit is de oorspronkelijke vitamine C die de oermens binnenkreeg via orgaanvlees. Het is ook als supplement in poedervorm verkrijgbaar:
http://www.gezondeshop.nl/supplementen/vitaminen/vitamine-c-als-ascorbyl-palmitaat.html
Let wel, dit poeder met vet vermengen als bijv. volle yoghurt, volle kwark, etc.!
Mike

--------
HERSENVOER:

Hersenstoornissen als autisme, ADHD, depressiviteit en andere psychische problemen worden vaak geheel of gedeeltelijk verholpen door de eiwitten caseïne in melk en gluten in granen totaal te vermijden. Ze hebben  dus in ieder geval te maken met een gebrekkige vertering van eiwitten. Zelf denk ik dat het te simplistisch is om caseïne en gluten de schuld te geven, maar dat het eerder te maken heeft met moderne bewerking van melk- en graanproducten.

Melkproducten. Toch kun je melk maar beter vermijden als deze gepasteuriseerd is. Het is namelijk de pasteurisatie en eventueel homogenisering die wordt toegepast op de melk die de eiwitten kapotmaakt, waardoor ze zo slecht te verteren zijn. Daarnaast veroorzaakt pasteurisatie nog andere negatieve veranderingen in de melk: vernietiging van de enzymen die nodig zijn voor de vertering van de melk, verandering van de melksuiker lactose (langzame suiker) in beta-lactose (snelle suiker), gedeeltelijke vernietiging van de in vet oplosbare vitamines (A, D, E, K) en in water oplosbare vitamines (onder andere C).
Lees hier verder......

--------
Vetten - Mineralen - Vitaminen, het gaat niet om stofjes maar om processen!

Het verschil tussen voedsel INNAME en voedsel OPNAME.
Een schrijven op de site van Henk Mutsaers:
www.uitdaging.net

Alweer bijna tweeëneenhalf jaar maken we nu elke week gezondheid radio en meestal is Mike Donkers daarbij ook van de partij. Ik blijf mij verbazen over Ron Fonteine en Mike hoe zij zaken kunnen uitpluizen en verbinden door logisch te denken niet verblind door de opleiding die artsen gevolgd hebben. De mail die ik van Arie door stuurde naar Mike bracht weer een verhelderende kijk op zaken, voor iedereen begrijpbaar en een nieuw inzicht dat ik nog nergens gelezen had. De mail van Arie: Lees hier verder.......
--------

Een reactie van Mike op iemand die vragen heeft over histamine en slechte darmwerking. Hier speelt bijnieruitputting een belangrijke rol in:

Welkom, Marjolein! Jij heb een extreme variant van wat mij ooit ook mankeerde en waarom ik deze zoektocht naar gezondheid d.m.v. voeding ben aangegaan. Mijn klachten van weleer:

- veel, vaak en lang ziek
- voedselintoleranties en -allergieën
- permanent (365 dagen per jaar) neusverkouden
- hooikoorts, het ene jaar erger dan het andere
- slecht tegen fel licht kunnen
- overal jeuk op mijn lichaam
- onrustig en opvliegerig

Al deze klachten kun je samenvatten onder de noemer histamine. Wat de bijnieren hiermee te maken hebben is dat de bijnieren een histamine-oplossend enzym produceren genaamd histaminase. In het geval van verzwakte bijnieren gebeurt dit te weinig en krijg je dus overmatige histaminereacties. Sowieso horen je bijnieren het immuunsysteem (histamine is een immuunreactie) binnen de juiste proporties te houden d.m.v. cortisol, want anders slaat je immuunsysteem op hol.

In jouw verhaal herken ik al deze verschijnselen, dus prioriteit nr. 1 is het ondersteunen van de bijnieren d.m.v. dierlijk bijnierextract. Hierover valt op dit forum ongelooflijk veel te lezen, incl. gebruikerservaringen. De zoekfunctie van het forum laat te wensen over, dus beter in Google 'bijnieren westonprice.nl' of 'bijnieruitputting westonprice.nl' of 'bijnierextract westonprice.nl' typen.

Daarnaast is het van belang om je bijnieren te voeden met de juiste voeding. Alle hormoonklieren draaien op verzadigd vet, cholesterol, eiwitten en mineralen. Vette, dierlijke producten van de juiste kwaliteit (geen bio-industrie!) en Keltisch zeezout (www.keltischzeezout.com) dus. Pinklady waarschuwt terecht voor het feit dat je dergelijke zware voeding wel eens niet goed zou kunnen verteren en spreekt over 'GAPS-plus'. Dit is niets meer dan zo veel mogelijk vloeibare voeding in de vorm van beestenbottenbouillons (met gepureerd of flink mals gekookt vlees), yoghurtsmoothies, melk- of waterkefir, rauwe melk, etc. Spijsvertering is niets anders dan vast voedsel vloeibaar maken, dus als je je voedsel al vloeibaar tot je neemt sla je de spijsvertering zo goed als over, waardoor deze rust krijgt en op basis van de geconcentreerde, vloeibare voedingsstoffen kan helen. De 'plus'-factor' zit hem in de toevoeging van glutenvrije granen (witte rijst, quinoa, gierst, boekweit, amarant) om te voorkomen dat je te weinig koolhydraten binnen krijgt.

Jouw therapeut heeft gelijk om je gekookte groente aan te raden i.p.v. rauw, maar die volle granen gaan je echt niet helpen. De sennapeulen evenmin. En 4 stuks fruit per dag? Stop maar rigoureus met alle fruit, want modern, doorgekruist fruit komt neer op niets minder dan suikerwater.

Je bent in dit stadium ook gevoelig voor allerlei theorieën over voeding met betrekking tot jouw klachten. Ongetwijfeld zul je ook al terecht zijn gekomen bij de theorie van 'biogene aminen' en daaraan gekoppeld een histamine-arm of -vrij dieet. Didy van der Veer propageert deze theorie in Nederland. Dit is een heilloze weg. Uit jouw verhaal blijkt wat een vermijdingsstrategie teweegbrengt:

reageer nu ineens ook op wortel, appel, peer, terwijl deze niet histaminerijk zijn, maar ben allergisch voor boompollen in geringe mate en in erge mate allergisch voor graspollen… en dat geeft kruisreacties…

Eliminatiediëten maken je spijsvertering niet sterker, maar zwakker, zoals je nu zelf ook ervaart. Je moet niet wegvluchten van het probleem, maar het juist aangaan. Alle voedselintoleranties en -allergieën hebben te maken met bepaalde eiwitten in bepaalde voedingsmiddelen, in dit geval de biogene aminen. De oorzaak zit hem dus in een slechte eiwitvertering. Deze eiwitten vermijden lost wellicht de triggers (symptomen) op, maar de oorzaak zit hem in te weinig maagzuur.

Eiwitten zijn de grootste moleculen in ons voedsel en ze lossen alleen maar op in een badje met zoutzuur (maagzuur). Je hebt dus te weinig maagzuur. En daarmee komen we weer uit bij...de bijnieren. Een van de klassieke symptomen van verzwakte bijnieren is te weinig aanmaak van maagzuur. Als het lichaam te weinig maagzuur heeft kan het eiwitten niet goed verteren en ontstaan er gist- en rottingsprocessen in de maag en darmen, met gasvorming tot gevolg (vandaar je opgezette buik). Indien er sprake is van te weinig maagzuur is er ook geen prikkel voor het lichaam om een hele dikke, stevige, beschermende slijmvlieslaag rondom de darmwand aan te leggen, die dient als een basische buffer tegen het uiterst zure en bijtende maagzuur. Als deze slijmvlieslaag alsmaar dunner wordt, worden de darmen vanzelf poreus of 'lek', waardoor er onverteerde eiwitdeeltjes rechtstreeks in het bloed terecht kunnen komen, die als indringers worden gezien en vervolgens immuunreacties uitlokken, zoals ontstekings- en histamine reacties.

Maagzuur is hydrochloride, vloeibaar chloor dus. In ons voedsel vinden we maar 1 bouwstof van maagzuur en dat is de chloride in natriumchloride, zout dus. Dit geeft het belang van Keltisch zeezout aan, dat behalve natrium en chloor ook het zeer kalmerende magnesium (het 3e element in zeewater) bevat en daarnaast nog zo'n 80 andere mineralen en spoorelementen. Als je natriumchloride consumeert valt dit gecombineerde molecuul uiteen in zijn oorspronkelijke componenten, natrium en chloor. De natrium gaat naar de bijnieren en de chloor naar het maagzuur (zou dit de basis zijn van het woord zout-zuur, omdat zout een bouwsteen is van maagzuur?). Met zout sla je dus 2 vliegen in 1 klap, want je heelt je bijnieren en je maakt meer maagzuur aan! Voor de darmwand is gelatine een nagenoeg identieke substantie als die beschermende slijmvlieslaag rondom de darmen, vandaar die helende, gelatinerijke beestenbottenbouillons.

Je moet het probleem bij de bron aanpakken en niet de hele tijd om de hete brij heen dansen, zoals je tot nu toe hebt gedaan op basis van wat 'experts' je hebben verteld. Het zal niet van vandaag op morgen gaan, maar er is geen enkele reden waarom je dit proces niet zou kunnen omkeren. Het is mij immers ook gelukt! Toegegeven, mijn klachten waren niet zo heftig als de jouwe, maar in jouw verhaal zie ik mezelf een aantal jaren later, als ik niet deze weg was ingeslagen. Heb geloof, geduld en vertrouwen in het zelfhelende vermogen van je lichaam en ondersteun het hierbij maximaal d.m.v. vloeibare voeding en bijnierondersteuning. Met een lange adem kom je er uiteindelijk, dat weet ik zeker!

Mike

------

20 voordelen van echte roomboter (liefst van grasgevoerde koeien en van rauwe melk met Keltisch zeezout):


  1. 1.Roomboter is rijk aan de meest gemakkelijk opneembare vorm van vitamine A noodzakelijk voor de gezondheid van de schildklier en de bijnieren.
    2. Bevat laurinezuur, belangrijk bij de behandeling van schimmelinfecties en candida.
    3. Bevat lecithine, essentieel voor de cholesterol stofwisseling.
    4. Bevat anti-oxidanten die beschermen tegen schade door vrije radicalen.
    5. Heeft anti-oxidanten die beschermen tegen verzwakking van de slagaders.
    6. Is een grote bron van vitamine E en K.
    7. Is een zeer rijke bron van het essentiële mineraal selenium.
    8. Verzadigde vetten in boter hebben sterke anti-tumor en anti-kanker eigenschappen.
    9. Boter bevat geconjugeerd linolzuur, dat is een krachtig anti-kanker middel, spier bouwer, en immuniteit booster
    10. Vitamine D in boter is essentieel voor de absorptie van calcium.
    11. Beschermt tegen tandbederf.
    12. Is de enige bron van een anti-stijfheidsfactor, die verkalking van de gewrichten tegen gaat..
    13. Anti-stijfheidsfactor in boter voorkomt ook aderverkalking, verschillende vormen van staar en verkalking van de pijnappelklier.
    14. Is een bron van Activator X, die helpt je lichaam mineralen op te nemen.
    15. Is een bron van jodium in een zeer goed opneembare vorm.
    16. Kan de vruchtbaarheid bij vrouwen bevorderen.
    17. Is een bron van snelle energie, en wordt niet in ons lichaamsvetweefsel opgeslagen.
    18. Cholesterol gevonden in botervet is essentieel voor de hersenen van kinderen en de ontwikkeling van het zenuwstelsel.
    19. Bevat arachidonzuur (AA), die een rol spelen in de hersenfunctie en is een essentieel onderdeel van de celmembranen.
    20. Beschermt tegen gastro-intestinale infecties.

-----------

OVER HARTKLOPPINGEN, DE SCHILDKLIER EN KOKOSOLIE/VET:

Gisteravond kwam ik (Mike) in het afsluitende vragenrondje in Eindhoven (lezing) tot het volgende inzicht:

Kokosolie stimuleert de schildklier. Hoe dit precies biochemisch in z'n werk gaat weet ik niet, maar het stimuleert de schildklier. De schildklier gaat zich hierdoor ontgiften en schopt foute halogeenelementen eruit als chloor, bromide en fluoride. Deze komen tijdelijk in het bloed terecht om ontgift te worden door de lever en de nieren, je centrale ontgiftingsorganen. Deze tijdelijke bloedvergiftiging met zware metalen is een enorme belasting (stress!) voor je bijnieren, waardoor deze alarm slaan en je hartkloppingen krijgt.

Het is exact dezelfde reactie als die sommige mensen vertonen op suppletie met jodium! Vervolgens krijgt de jodium de schuld en heb je een 'jodiumallergie'. Binnenkort zullen er alternatieve therapeuten je wijsmaken dat je een 'kokosallergie' hebt. In werkelijkheid zijn het extreem helende voedingsstoffen die een heftige ontgifting van foute halogeenelementen teweegbrengen. De truc is niet om kokosolie en/of jodium te vermijden, maar de dosering binnen de perken te houden, zodat de ontgifting minder heftig verloopt.

Mike

------

Na de ‘aanval’ op kokosolie laatst op tv een positief stuk over diezelfde kokosolie.

------
Fred Meijroos heeft een eigen onderzoek gedaan naar vetten (uit zijn nieuwsbrief):
We hebben een vetbolletje met vogelvoer gekocht en 3 andere vetbolletjes met vogelzaad zelf gemaakt: 1 met Becel, 1 met kokosvet (het meest verzadigde vet ter wereld) en 1 met roomboter.

Gelukkig lezen vogels geen rapporten en horen ze ook de reclame niet over hart en bloedvaten.

Frappant is dat de vetbolletjes/kopjes met de roomboter en het kokosvet binnen een paar dagen op waren en de Becel en het dierenwinkel-vetbolletje nog steeds onaangeroerd staan.

Mag dit het bewijs zijn dat mensen zich als enige laten verleiden om gekunstelde vetten tot zich te nemen en dieren intuïtief slimmer zijn?
------

De Geneeskracht van roomboter.

Roomboter staat ten onrechte in kwaad daglicht als het gaat om hart- en vaatziekten. Rond het jaar 1900 waren er vrijwel geen hart- en vaatziekten en was de boterconsumptie veel hoger. In de VS at men 9 kilo per persoon. In het jaar 1960 was dat gedaald tot 2 kilo per persoon. Toch linkten wetenschappers het hoge aantal hartpatiënten in 1960 aan boterconsumptie. Niemand vroeg naar het wetenschappelijk bewijs, men hoorde het een wetenschapper zeggen dus zal het wel waar zijn. 50 Jaar later hecht de mensheid minder waarde aan autoriteiten en stellen sommige mensen hun hersencellen in beweging door zelf na te denken.

Lees hier verder.....

------


Top vijf van Mike over voeding:


  1. 1.Gebruik als bakvet geen margarine of halvarine meer, maar natuurlijke, dierlijke vetten als roomboter, niervet of reuzel. Een gunstige uitzondering onder de plantaardige vetten is niet ontgeurde, extra vergine kokosolie.

  2. 2.Eet ALTIJD meer vetten dan eiwitten. GEEN mager vlees meer en als het vlees toch weinig vet bevat, ruimschoots compenseren voor de magere eiwitten met vet (zie punt 1). De makkelijkste manier is vette stoofpotten en soepen. Als magere dierlijke eiwitten niet worden gecompenseerd door vetten, krijg je ‘rabbit starvation’, dat is bloedvergiftiging door de opbouw van ammoniak. De huidige voedingsadviezen zijn dus ronduit gevaarlijk en ziekmakend en bevorderen een staat van ONDERVOEDING!

  3. 3.Streef ernaar zo vloeibaar mogelijke maaltijden te eten (of drinken). Denk hierbij aan: rauwe melk, rauwmelkse kefir, soepen, bouillons en stoofschotels. Maak vooral gebruik van ‘restproducten’ van de slacht, zoals: mergpijpjes, schenkels, knieën, staart en botten.

  4. 4.Beperk je inname van koolhydraten, suiker en zetmeel. Glutenvrije granen hebben de voorkeur. Denk hierbij aan: witte (basmati)rijst, quinoa, gierst, boekweit en amarant. Vermijd tarweproducten zoveel mogelijk!

  5. 5.Gebruik naar hartelust Keltisch zeezout. Je hoeft niet bang te zijn voor je bloeddruk, evenmin als dat je bang moet zijn voor verzadigde vetten en cholesterol i.v.m. hart- en vaatziekten. Dit is in overeenstemming met wat onze voorouders altijd hebben gegeten en dankzij hen zijn we er nog. Als we de huidige voedselvoorschriften op blijven volgen, zullen we geen voorouders meer zijn van toekomstige generaties en sterven we uit.

    Mike

------


Een goed boek over kokosolie:

Wijd en zijd erkend als een van de toonaangevende autoriteiten op het gebied van de voordelen van kokosolie, verschaft dr. Bruce Fife actueel onderzoek en cruciale informatie, inclusief de laatste onderzoeken over het verband tussen kokosolie en voordelen met betrekking tot de functie van het hart, het voorkomen van de ziekte van Alzheimer, lichamelijke ontgifting, afvallen en vele andere, belangrijke onderwerpen op het gebied van de gezondheid.





Feiten en fabels over cholesterol’ van Dr. Uffe Ravnskov.

Ravnskov doet een boekje open over de mythes rondom cholesterol en verzadigde vetten.

Die worden in de reguliere wereld enorm gedemoniseerd terwijl ze zo belangrijk zijn voor

lichaam en geest.

Dit boek is uniek: het is een samenstelling van drie eerdere boeken van Ravnskov.

Speciaal voor Succesboeken door hemzelf samengesteld en vertaald door Mike Donkers.






Eet vet word slank van Barry Groves

Barry Groves, die samen met zijn vrouw Monica in de Cotswolds-heuvels in de Britse provincie Oxfordshire woont, kan zich met recht Engelands meest vooraanstaande voorvechter van een koolhydraatarme, vetrijke manier van leven noemen.

Hij begon vraagtekens te zetten bij conventionele voedingspatronen en vanaf 1982 wijdde hij zijn tijd volledig aan de relatie tussen voeding en ‘welvaartsziekten’ als zwaarlijvigheid, diabetes, hartkwalen en kanker. Door zijn onderzoek besefte hij dat de gevestigde ideeën, zowel over caloriearme voeding voor gewichtsverlies als ‘gezonde voeding’ tegen hartkwalen, vele haken en ogen vertoonden.



De voedselbijbel uit 1939. Het is te gek voor woorden dat dit boek een verrassing is voor veel mensen. Een verrassing van hoe onze voeding eigenlijk moet zijn om jezelf gezond en gelukkig te voelen.

Price deed, zelf gefinancierde, onderzoeken naar gezondheid i.p.v. naar ziekte. Waarom leden zoveel mensen aan cariës. Bij de oervolkeren kwam cariës niet voor. Pas nadat ze zich gingen voeden met westerse producten zoals witmeel en zoetigheden kregen ze cariës met aansluitend tuberculose. Dit boek geeft een duidelijk uitleg waarom we sommige voedingsmiddelen wel of niet moeten eten.



© 2012 Lia Keizer

 

© 2012 Lia Keizer