Voeding is gezondheid.nl

 

Hoe ziet onze dag er uit, wat eten wij?

‘s Ochtends beginnen wij met en oilpulling met kokosolie. Daarna drinken we 2 glazen gefilterd en gewerveld water met een theelepeltje sole en een scheut appelazijn om ons maagzuur te versterken.

Zie bij ‘recepten’ hoe je een sole/zout oplossing maakt.


‘s Ochtends drinken we heerlijke groene thee, aangevuld met in de zomer verse kruiden uit de tuin en ‘s winters gedroogde kruiden. Ook gaat er verse gember, kurkuma en sole in.


We eten twee sneetjes zelfgemaakte zuurdesembrood van 100% rogge. Hierop gaat een dikke laag roomboter met Keltisch zeezout, een dikke plak rauwmelkse kaas en zelf gemaakte eiersalade. Af en toe starten we de dag met een gebakken ei met kaas op dat overheerlijke brood. Recept roggebrood.


Onder de middag

We eten een grote bak yoghurt met crème fraiche, clotted cream, een rauw ei, een zure appel, een beetje honing, bijenpollen en verschillende kruiden.

Daarnaast nemen we dan een tl levertraan van greenpasture, een eetlepel kokosolie met Keltisch zeezout.

We sluiten deze maaltijd af met een ‘kaasplankje’ met diverse soorten kaas en af en toe een lepeltje zelf gemaakte leverworst.


Een enkele keer starten we met een heerlijke kom zelfgemaakte beestenbottenbouillon en een paar blokjes kaas.

We trekken 1x in de zoveel tijd bouillon van beestenbotten: mergpijp, schenkel, ossenstaart. recept

Rechtstreeks gekocht bij de boer, in dit geval de gebroeders Verdegaal uit Oudendijk. Zie ‘handige adresjes’.

Of we eten een omelet/uitsmijter met een paar saucijsjes of een hamburger ernaast, of met Zeeuws spek.


‘s Avonds:

Heden eten we vaak soep of stoofpotjes: rode kool, uien, stoofvlees, gehakt. Of een heerlijke uienrelish of curry.

In de wintertijd boerenkoolprutjes, zuurkool en hutspot. De recepten vind je hier.

Het is erg lekker om voor de afwisseling door de soep wat mosterd en creme fraiche te doen en geraspte kaas.


Soms doen we een witlofschotel uit de oven met ham en geraspte kaas.

Naar het seizoen: asperges met een gekookt ei, gesmolten boter, ham en geraspte kaas.


Als we warm eten doen we er altijd vlees of vis bij. De vis is wilde zalm, vers van de visboer.

We kopen een grote portie en vriezen het in in porties voor 2 personen. Soms eten we rauwe haring, lekker met  uitjes.


Het vlees dat we gebruiken is rundergehakt, hamburger, saucijzen/braadworst, riblappen, sucadelappen. Orgaanvlees zoals lever doen we in de stoofpotjes en soep, door het langdurig stoven gaat de lever op in het gerecht. Soms eten we alleen maar riblappen met een heerlijke vetrand met mosterd erbij en dan een beetje yoghurt toe, of een beker kefir. De botten die we voor de bouillon gebruiken zijn schenkel, mergpijpjes, staart, knie.


Ook is een omelet met kaas er op en uien erbij gebakken en knoflook ook erg lekker. Op ons bord doen we dan nog een beetje crème fraiche erdoor en geraspte kaas erover. Een beker kefir ernaast, heerlijk.


Heel af en toe, als we onder de middag warm hebben gegeten, eten we ‘s avonds yoghurt. Hier doen we kruiden in: kaneel, bijenpollen en wat fruit. Op de yoghurt een beetje honing.


Is het weer zuurkooltijd dan eten we een plukje rauwe zuurkool bij de warme maaltijd of zelfgemaakte piccalilly.


Door de dag heen drinken we water met sole of groene thee met kruiden.


-----------

Aardappelen, tomaten, paprika eten we niet meer. Die behoren tot de nachtschades.

Nachtschades bevatten neurotoxines, hetgeen betekent dat ze ingrijpen op het centrale zenuwstelsel en daar in alsmaar opbouwende kleine hoeveelheden schade veroorzaken.

Nachtschades kunnen reumatische klachten veroorzaken.

-----------

We hebben een pagina opgezet voor het samen kopen van goede producten als: rauwe melk, kefir, kwark en nog veel meer.

Koop jij voeding voor jezelf maar ook voor anderen en wil je op zich nog meer mensen helpen daarmee meld je dan bij ons aan. Dan komt je op de lijst en kunnen andere mensen zich bij jou aanmelden.

Ga naar de pool lijst.

----------

Top vijf van Mike over voeding:


  1. 1.Gebruik als bakvet geen margarine of halvarine meer, maar natuurlijke, dierlijke vetten als roomboter, niervet of reuzel. Een gunstige uitzondering onder de plantaardige vetten is niet ontgeurde, extra vergine kokosolie.

  2. 2.Eet ALTIJD meer vetten dan eiwitten. GEEN mager vlees meer en als het vlees toch weinig vet bevat, ruimschoots compenseren voor de magere eiwitten met vet (zie punt 1). De makkelijkste manier is vette stoofpotten en soepen. Als magere dierlijke eiwitten niet worden gecompenseerd door vetten, krijg je ‘rabbit starvation’, dat is bloedvergiftiging door de opbouw van ammoniak. De huidige voedingsadviezen zijn dus ronduit gevaarlijk en ziekmakend en bevorderen een staat van ONDERVOEDING!

  3. 3.Streef ernaar zo vloeibaar mogelijke maaltijden te eten (of drinken). Denk hierbij aan: rauwe melk, rauwmelkse kefir, soepen, bouillons en stoofschotels. Maak vooral gebruik van ‘restproducten’ van de slacht, zoals: mergpijpjes, schenkels, knieën, staart en botten.

  4. 4.Beperk je inname van koolhydraten, suiker en zetmeel. Glutenvrije granen hebben de voorkeur. Denk hierbij aan: witte (basmati)rijst, quinoa, gierst, boekweit en amarant. Vermijd tarweproducten zoveel mogelijk!

  5. 5.Gebruik naar hartenlust Keltisch zeezout. Je hoeft niet bang te zijn voor je bloeddruk, evenmin als dat je bang moet zijn voor verzadigde vetten en cholesterol i.v.m. hart- en vaatziekten. Dit is in overeenstemming met wat onze voorouders altijd hebben gegeten en dankzij hen zijn we er nog. Als we de huidige voedselvoorschriften op blijven volgen, zullen we geen voorouders meer zijn van toekomstige generaties en sterven we uit.

    Mike



© 2012 Lia Keizer