Voeding is gezondheid.nl

 

Vitamine B12 zit in alles wat dierlijk is.
----------

Depressie en angststoornissen in verband gebracht met B12-tekort:
http://www.infowars.com/study-links-depression-anxiety-lethargy-to-vitamin-b12-deficiency/
----------

VITAMINE B1: Een recent onderzoek heeft uitgewezen dat diabetische ratten die vitamine B1 kregen (thiamine), een 70-80 % vermindering in de ontwikkeling van nierschade hadden. Goede bronnen daarvan zijn voedingsgist, noten, groenten, lever en varkensvlees.

----------


VITAMINE B6: Overvloedige toevoer van vitamine B6 is van hoogst belang in de gezondheid van de diabeticus. B6 helpt het ///carpal tunnelsyndroom te voorkomen, waar de diabeticus gevoelig voor is. De beste bron van B6 is dierlijk voedsel zoals volle rauwe melk, rauwe kaas, rauwe vis en rauw vlees.


Gebruik alleen zuivelproducten die rauw zijn, en includeer meerdere keren per week een traditioneel etnisch gerecht van rauw vlees of rauwe vis in de voeding.

-----


De mens is NIET in staat om zelf vit. C en D aan te maken. En K2 is een vitamine die door fermentatie tot stand komt. Fermentatie van wat? Plantenvezels? We hebben geen dikke darm en blindedarm groot genoeg om goed plantenvezels te fermenteren, we zijn geen achterdarmfermenteerders, zoals paarden (die ook 1 maag hebben). Klinkt theoretisch allemaal goed, net als de gedachte onder vegetariërs dat onze darmen zelf vit. B12 zouden kunnen aanmaken, maar de praktijk wijst keer op keer uit dat er EXTERNE voedingsbronnen nodig zijn voor ons mensen om vitamine C, D, K en B12 binnen te krijgen.


Mike

-----

Vitamine B1: Thiamine

Werkgebied: Gemoedstoestand, spieren, koolhydraatstofwisseling, zenuwen en mentale alertheid, spijsvertering, wondgenezing, hartslag, omzetting van koolhydraten en vetten in energie.

Klachten: Niet genoeg vitamine B1 kan leiden tot slapeloosheid, vermoeidheid, zwakte, slechte spierkracht, depressie, prikkelbaarheid, gewichtsverlies, gastro-intestinale problemen, zenuwbeschadiging, verwarring, vergroot hart en andere cardiovasculaire problemen.

Vind je o.a. in: glutenvrije granen, bonen, erwten, sojabonen en vis, aardappelen (is een nachtschade), spinazie, noten, erwten, tarwekiem.


Vitamine B2: Riboflavine

Werkgebied: Zenuwstelsel, spijsvertering, energiehuishouding, gezonde huid, groei, gezichtsvermogen. Zorgt dat B6 en foliumzuur opgenomen kunnen worden. Vitaal voor groei en aanmaak van rode bloedcellen

Klachten: Is het niveau van vitamine B2 niet hoog genoeg, dan kun je last krijgen van rode ogen, huidafwijking bij de mond, ontstekingen aan tong en neus, gebarsten huid en slijmvliezen, eczeem op de huid en de geslachtsdelen,   slapeloosheid, een pijnlijke mond en tong, bloeddoorlopen ogen, zere keel, vet haar, huidontstekingen en algemene vermoeidheid.

Vind je o.a. in: Zuivel, vlees(waren), melkproducten, gevogelte, vis, eieren, tarwekiem, sojabonen, peulvruchten, amandelen, groene bladgroente, glutenvrije granen.


Vitamine B3: Niacine

Werkgebied: Zenuwen, huid, bloedsomloop, stofwisseling, hormoonproductie, hartfunctie, cholesterolspiegel, spijsvertering.

Klachten: Vitamine B3-deficiëntie kan de oorzaak zijn van hoofdpijn, gebrek aan energie, een slechte adem, nervositeit, zweertjes op de huid, slechte eetlust, ziekte pellagra of niacinedeficiëntie, schilferende huidaandoeningen, huidkloofjes, verminderde eetlust, diarree met bloed, depressiviteit, maag- en darmproblemen en dementie.

Vind je o.a. in: Noten, vlees, vis, gevogelte, eieren, hart, niertjes, glutenvrije granen, broccoli, wortels, avocado’s zoete aardappelen,  avocado’s, erwten, aardappelen en tomaten (zijn een nachtschade) .


Vitamine B5: Pantotheenzuur

Werkgebied: Aanmaak rode bloedlichaampjes, hormoonproductie (bijnieren), cholesterolspiegel, spijsvertering, opvangen stress, huid, haar, omzetting van voedsel.

Klachten: Is er hoofdzakelijk te weinig vitamine B5, dan zal je voornamelijk krampen, vermoeidheid, een branderig gevoel in de voeten, gevoelloosheid in de tenen, onregelmatige hartslag, moeite met slapen, braken, krampen, algehele malaise en vermoeidheid, slapeloosheid, verminderde weerstand voor infecties, buikpijn en een algemeen ziektegevoel ervaren.

Vind je o.a. in: Eieren, melkproducten, vlees, lever, vis, gedroogd fruit (suikerbom), glutenvrije granen, peulvruchten.


Vitamine B6: Pyriodoxine

Werkgebied: Coenzym activiteiten, immuunsysteem, zenuwfunctie, proteïne metabolisme, bloedsuiker, aanmaak rode bloedlichaampjes en verschillende neurotransmitters, bloedsuiker.

Klachten: Te weinig vitamine B6 kan de oorzaak zijn van slapeloosheid, bloedarmoede, huidaandoeningen, haaruitval, krampen, aandoeningen aan de zenuwen in de armen en benen, mondzweren, verwarring, depressiviteit en het vasthouden van vocht.

Vind je o.a. in: Vlees, vis, eieren, kip, bonen, noten, glutenvrije granen, avocado, peulvruchten, bananen.


Vitamine B8: Biotine

Werkgebied: deze vitamine werkt mee in de energievoorziening voor het lichaam en speelt een belangrijke rol bij de opbouw en afbraak van koolhydraten en eiwitten en de aanmaak van vetzuren. Verder is vitamine B8 van belang voor een gezonde huid en gezond haar en speelt een rol bij de vet-, proteïne- en koolhydratenstofwisseling, nagels, zenuwen, bloedsuiker.

Klachten: Misselijkheid en braken, bleekheid, verminderde eetlust ( = anorexie), huidaandoeningen (droog en schilferend), haaruitval, schimmelinfecties, spierpijn en depressie. Aangezien deze vitamine ruimschoots voorkomt in voedingsmiddelen, komt een tekort slechts sporadisch voor. Volgens het Voedingscentrum kun je alleen een tekort oplopen indien je vaak veel rauwe eieren eet, daar rauw eiwit namelijk een stof bevat, avidine genaamd, die een onoplosbaar complex vormt met biotine (vitamine B8). Door een ei te koken of te bakken, wordt deze stof geïnactiveerd.

Vind je o.a. in: lever, boter, eieren, melk, sojaproduceten, noten en pinda's.


Vitamine B11: Foliumzuur

Werkgebied: Celstructuur, hemoglobine- en spiervorming, wondgenezing, cardiovasculair systeem. Noodzakelijk voor de aanmaak van rode bloedcellen, DNA en proteïne in het lichaam. Het is belangrijk tijdens de zwangerschap ter voorkoming van spina bifida bij baby’s.

Klachten: Een tekort hiervan kan zorgen voor een vertraagde celvernieuwing (met name bloedcellen van de darmen, lever en huid), bloedarmoede, spijsverteringsstoornissen, neurologische stoornissen en aandoeningen aan de slijmvliezen. Een tekort bij zwangere vrouwen bij het kind ernstige (neurologische) misvormingen veroorzaken.

Vind je o.a. in: Lever, varkensvlees, gevogelte, groene groenten (spinazie, broccoli), citrusfruit, peulvruchten, tarwekiemen, glutenvrije granen.


Vitamine B12: Cobalamine

Werkgebied: Metabolisme, hemoglobinevorming, hart, gemoedstoestand, spijsvertering, zenuwstelstel.

Klachten: Niet genoeg vitamine B12 kan leiden tot de symptomen vermoeidheid, diarree, problemen met het evenwicht, depressie, verwarring, verlies van eetlust, ontsteking van de zenuwen, een vorm van bloedarmoede ‘pernicieuze anemie’ genaamd, neurologische gevolgen zoals een stoornis in de gevoelswaarneming of paraestesie (een prikkelend, brandend of pijnlijk gevoel in de vingers), geheugenverlies, onzekere gang en coördinatieproblemen (ataxie),  spierzwakte in de benen en een pijnlijke tong en mond.

Vind je o.a. in: Vlees, lever, vis, schelpdieren, gevogelte, zuivelproducten, eieren en glutenvrije granen.


Vitamine B15 (niet erkend als vitamine): Pangaamzuur

Werkgebied: Zuurstof transport in bloed en spieren, ontgifting, anticarcinogeen, vorming van aminozuren, hulp bij oxidatie van glucose en de celreproductie, hormoonsysteem, stofwisseling, bloeddruk, aderverkalking.

Vind je o.a. in: Lever, zaden, gist, zilvervliesrijst.


Vitamine B17 (niet erkend als vitamine): Amygdaline (laetrile)

Werkgebied: Oxygenatie, anticarcinogeen, kanker, remt groei van tumoren.

Vind je o.a. in: Bittere amandelen (abrikozenpitten), zwarte bessen, bamboe, alfalfa.

(waarschuwing: wees voorzichtig met inname, een teveel kan leiden tot andere klachten, er zit waterstofcyanide in abrikozenpitten, het kan giftig zijn maar daar zijn de meningen over verdeeld)




Terug naar

‘vitamine’



















© 2012 Lia Keizer

Vitamine B

© 2012 Lia Keizer